اگر نخواهم مسائل فمنیستی و برابری حقوق ن و مردان را به مواردی که در این مقاله خواهیم گفت اضافه کنم، تفاوتهای جنسیتی آشکاری میان ن و مردان وجود دارد. آشنایی با این تفاوتها برای بازاریابان (خصوصا آنهایی که در حوزهی بازاریابی آنلاین فعالیت دارند) بسیار مهم است، زیرا در نهایت این رفتارها است که مشخص خواهد کرد موفقیت با کدام استراتژی است و امکان طراحی و برنامهریزی استراتژیهای مختلف را به مخاطب ارائه خواهد داد.
همانطور که در اینفوگرافی زیر مشاهده میکنید، بیشتر تصمیمهای خرید توسط ن گرفته میشود، اما در برخی از حوزهها و صنایع دیگر همچون سختافزارهای کامپیوتری تصمیمگیری بر عهدهی مردان است. لذا آگاهی از این موارد میتواند نقش موثری در بازاریابی و اتخاذ استراتژیهای مناسب داشته باشد.
همانطور که مشاهده کردید در حوزههای گوناگون مردان و ن به میزان متفاوتی در تصمیمهای خرید نقش دارند. بنابراین بازاریابان در ابتدا باید حوزهی کاری و مخاطبان خود را مشخص کنند و سپس براساس جنسیت آنها به اقدام بپردازند. اما چه تفاوتهایی میان رفتارهای خرید ن و مردان وجود دارد.
مطالعات نشان دادهاند که تفاوتهای جسمانی بسیار زیادی بین مغز ن و مردان وجود دارد. نیمکرهی چپ و راست مغز ن به هم متصل است، به همین دلیل ن میتوانند از هر دو نیمکرهی مغز خود برای حل مسائل کمک بگیرند. در حالیکه مردان عمدتا از نیمکرهی چپ خود میتوانند استفاده کنند.
نیمکرهی چپ مسئول انجام محاسبات است و نیمکرهی راست مسئول پردازش تصاویر بصری و تفسیر متن.
این ساختار متفاوت مغز در زمینهی خرید نیز اثرگذار است، مردان خرید را یک عمل وظیفهگرا و اجباری میدانند، در حالی که ن خرید را کشفگرا و تفریحی.
تحقیقات نشان میدهد که تنها دو رویکرد سود-محور و لذت-محور به هنگام خرید وجود دارد. مردان اغلب به دنبال دلایل منطقی و سودجویانه هستند، اما ن اغلب به دنبال پیامهای عاطفی و احساسی هستند. به عنوان مثال در تصویر زیر ببینید که چگونه به شیوهای متفاوت ن و مردان هدف قرار داده شدهاند.
تحقیقات نشان میدهد که ن به هنگام خرید روی سایتها، گزینههای مختلف را امتحان میکنند، در حالیکه مردان سریعا یک گزینه را انتخاب میکنند. ن از مقایسه کردن قبل از خرید لذت میبرند و حتی نظرات کاربران راجع به آن محصول را یکی یکی میخوانند، در حالی که برای مردان انتخاب و سرعت خرید مهمتر است.
هنگامی که مشتری میخواهد محصولی را بخرد، دنبال اطلاعات محصول بودن مسئلهی طبیعی است، هم ن و هم مردان دنبال اطلاعات هستند. منتهی ن به دنبال بررسیهای مشتری، اطلاعات محصول و نظرسنجیها هستند، اما مردان به اطلاعات محصول اکتفا میکنند. این میتواند یک نکتهی مهم برای بازاریابانی باشد که در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت دارند.
مطالعهای که توسط دانشکاه اراسموس انجام شد، نشان میدهد که مردان زمانیکه محصول برندی را خریدند و محصول فوقالعادهای بود، نسبت به آن برند متعهد میشوند و در خریدهای بعدی نیز از آنها خرید میکنند. اما ن بیشتر به دنبال محصول خوب هستند و فرقی ندارد چه برندی این محصول را تولید کرده باشد.
در حالیکه مردان اولین پذیرندگان خرید آنلاین هستند، ن در حال پیشگیری از آنان هستند، تحقیقات اخیر نشان داد که تعداد نی که خرید آنلاین انجام میدهند، بیشتر از تعداد مردان است.
با این حال از این تعداد ۲۲.۲ درصد از مردان خریدهای خود را با تلفنهای همراه انجام میدهند.
بسیار مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که ن نسبت به مردان بیشتر احساس ریسک و تردید میکنند، بنابراین اگر مخاطبان هدف شما ن هستند، باید از راهکارها و پیامهایی استفاده کنید که این تردید به هنگام نهایی کردن خرید را به حداقل برسانید. این میتواند یک نکتهی مهم برای بازاریابانی باشد که در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت دارند.
http://www.shabta.com/1396/03/15/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86/
درباره این سایت